وجود خلاهای قانونی در مورد برخورد با همسرآزاری و نحوه حمایت از زنان خشونت دیده احتمال بروز این مشکل را در محیط خانواده افزایش میدهد. مشاور با پرسیدن سوال های گوناگون از مراجعان هدف و دیدگاه آن ها را نسبت به زندگی مشخص می کند. همین مسئله ریشه و مبنای خشونت خانگی علیه جنس ضعیفتر است که بسیاری از برخوردهای تحقیرآمیز و خشن را از سوی همسر توجیه میکند و با تبدیل آن به یک امر طبیعی و جاری، قابل پذیرش میشود، پذیرشی که گاهی تا حد جان و آبرو، آسیبزا و غیرقابل جبران است. عدم پرداختن به مسئله هویت جنسیتی در یک جامعه، نه تنها میتواند یک آسیب اجتماعی بزرگ را در پی داشته باشد، بلکه زبانههای آن آسیب تا پشت دیوارهای خصوصی افراد جامعه نفوذ خواهد کرد. تبعیض جنسیتی، در مسئله ازدواج در برخی فرهنگها، یک پیشینه پذیرفته شده و رایج است که گاهی عبور از آن غیرممکن است. مسئلهای که به خصوص در امر فرهنگی بسیار ظریف و شایان توجه است، زیرا هر دغدغه و چالشی باید از متن آن جامعه برخاسته شده باشد. همچنین خشونت خانگی را میتوان در دو حالت پنهان و آشکار ردیابی کرد که نوع پنهان آن، ریشه در فرهنگ پذیرفته شده یک جامعه دارد که اغلب بدون دلیل و منطق نهادینه شده و تشخیص آن دشوار است.

انتساب یک امر به بستر فرهنگی، نباید ریشههای فردی و حتی بیمارگونه آن را در برخی موارد نادیده بگیرد. افزایش آگاهی در مورد انواع خشونت خانگی و علائم و نشانههای آن میتواند تا حدی جلوی وقوع آن را بگیرد. به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پسرکی که به دنبال توپ آمده و با یک چوب سعی میکند آن را به دست بیاورد، توپ جمعکن بازی تیمهای فوتبال زنان داربی کانتی و میلتون کینس دان از لیگ ملی شمال انگلیس است. اگر مشکلاتی در رابطه با همسر خود دارید و مسیر ارتباطی شما رو به فرسایشی شدن است میتوانید برای کمک به بازسازی رابطه به دنبال زوج درمانی باشید. مسئلهای که در نوع خود میتواند یک اجبار همراه با ارعاب و تهدید برای کم کردن آزادیهای طرف مقابل در اعمال خشونت باشد. یعضی از افراد برای تامین نیازهای خود رفتارهایی سازنده انجام می دهند. برای خرید لباس زیر روی لینک کلیک کن! برای آشنایی با مهارت اجتماعی روی لینک کلیک کن! رسولیان در پاسخ به اینکه تعریف خشونت چیست، گفت: خشونت معادل با تهدید یا اقدام به استفاده عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، علیه دیگری، گروه یا جامعه که موجب بروز آسیب جسمانی، مرگ، آسیب روانی، ضعف رشد و یا انواع محرومیت شود.

آزار و اذیتی که هر فرد، به طور روزانه و دایمی از همسر و شریک زندگی خود میبیند، پیش از آنکه مربوط به شخصیت، خانواده و آموزههای اخلاقی همسر باشد، برگرفته از بافت فرهنگی جامعه است که مسیر این تبعیض جنسیتی و همسرآزاری را به ویژه برای مردان علیه زنان هموار کرده است. بسیاری از جوامع و ادارات دولتی تیم خود را از مشاوران حرفه ای داوطلب دارند. به گزارش "ورزش سه"، در هفت دوره اخیر قهرمانی زنان اروپا، پنج دوره از شش دوره اخیر جام جهانی زنان و پنج دوره اخیر فوتبال زنان المپیک، تیم قهرمان توسط یک سرمربی زن هدایت شده است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) خشونت را استفاده از نیروی ذهنی یا فیزیکی برای زور، تهدید یا آسیب رساندن به فرد، گروه یا جامعه دیگر تعریف میکند که باعث آسیب جسمی یا روانی، محرومیت یا مرگ میشود. از دلایل دیگر همسرآزاری و یکی از مهمترین دلایل آن، برتری اقتصادی و برتریجویی جنس مخالف برای تمکن دارایی بیشتر است.

آنچه همسرآزاری را تبدیل به خشونت خانگی میکند، تبدیل شدن آن به یک عادت است. زمینه و هدف: خشونت علیه زنان پدیدهای است که در آن زن به خاطر جنسیت خود، مورد اعمال زور و تضییع حق از سوی جنس دیگر واقع میگردد. توهین، ناسزا، تحقیر، خشونتهای اجتماعی که شامل محدود کردن رفتوآمد همسر است، کنترل وضعیت اقتصادی همسر و نظارت بر نحوه خرید و قرار دادن او در تنگنای مالی، همه از مصادیق خشونت رفتاری علیه همسر است. به لحاظ فنی کلمه خشونت اقتصادی زمانی رخ میدهد که وضعیت شغلی برای مرد و یا زن پایین بوده و یا در سطح مناسبی نباشد. هر چقدر برای مدت زمان طولانیتری در چنین رابطهای باقی بمانید، عوارض جسمی و عاطفی آن بیشتر میشود. و نیز در فرهنگ وبستر، خشونت خانگی، آسیب جسمانی رساندنِ یکی از اعضای خانواده به دیگری یا تکرار و عادت به چنین رفتاری تعریف شده است. این مشکل میتواند برای هر کدام از اعضای خانواده اتفاق بیفتد، اما بیشتر زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد. وقتی در یک خانواده خشونت وجود دارد، نه تنها قربانی اصلی دچار عوارض جسمی و روانی متعدد میشود، بلکه سایر اعضای خانواده هم به نوعی تحت تاثیر قرار میگیرند.

حتی اگر در جامعهای حفظ حریم خانواده دچار برخوردهای افراطی و زمینهساز خشونت خانگی برای هر یک از زوجین شود، اما تک تک افراد در ابتلا به این اشتباه، مختار و متاثر از باورها و رویههای فردی خویش هستند. واژه هویت جنسیتی در کنار تبعیض جنسیتی، اغلب در ادامه روندهای فمنیستی معنا و مفهوم پیدا میکند که حتی برای گریز از این برچسب، گاهی دچار زیادهرویهای ناعادلانهای میشود. تبعیض جنسیتی نه تنها در خشونت خانگی، بلکه یک موضوع مبتلابه و رایج در بحث مشاغل و موضوعات اجتماعی است که محرومیتهای گوناگونی را برای زنان رقم میزند. در ایران هم در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۷۵ هزار زن و کودک ایرانی به دلیل آسیبهای جسمی ناشی از خشونت خانگی به پزشکی قانونی مراجعه کردهاند؛ البته به نظر میرسد که آمار واقعی، بسیار بیشتر باشد. البته این را هم باید اضافه کرد که زنان سمنان و یاسوج کمتر از سوی شوهران خود تحت مضیقه های مالی و اقتصادی قرار میگیرند.

یکی از مهم ترین کارکردها و اهداف زوج درمانی این است که به زنان و مردان کمک می کند تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و همدیگر را درک کنند و چنانچه تصمیم به تغییر خود دارند در این راه به آنها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند. خانمها حتماً باید این مسائل را بیان و کمک بخواهند. این نوجوانان ممکن است در نهایت فرار کنند تا علاوه بر رهایی از خشونت، راز خانواده آنها برای همسالانشان فاش نشود. از این رو میتوان گفت که استقلال مالی و توان اقتصادی برای زنان یک عامل کاهنده خشونت علیه ایشان به حساب میآید. اگر فرد مقابل ما خواستههای ناروای جنسی دارد یا از ما میخواهد تن به کارهایی بدهیم که مصداق جرم و غیرقانونی است باید مراقب این موضوعات باشیم. عدم تبعیض جنسیتی در بحث خشونت خانگی، به معنای تناسبسازی انتظار ما از هر جنسیت با توان و ظرفیتهای پنهان و آشکار آن است. روند انتشار مقالات با نوساناتی رو به افزایش بوده است ، بدین صورت که در سال 1389 بیشترین مقالات به تعداد 30 عدد یافت شد و بعد از آن تعداد مقالات کمتر شده بود ، البته سال 93 باید تعداد مقالات بیشتر باشد که احتمالا به دلیل تاخیر در چاپ در جستجوی ما نیامده است.

وقتی زن و شوهر با هم مدارا میکنند، به ندرت رابطه آنها به خشونت کشیده میشود. خشونت خانگی همانطور که از نام آن مشخص است، خشونتی است که در محیط خصوصی خانواده و میان افرادی رخ میدهد که ارتباط عاطفی، خونی یا قانونی با هم داشته و در کنار هم در یک خانه زندگی میکنند. استفاده از لوگو و نام مرکز به عنوان حامی و همکار علمی، بدون اخذ مجوز کتبی از "پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی" پیگرد قانونی دارد. شروع خشونت خانگی و همسرآزاری، موقعیتی است که این تناسبسازی رعایت نشود و یا اجباری و بدون تامل باشد. وی، توجه به تفاوت میان احساس خشم و پرخاشگری را بسیار مهم دانست و گفت: حس خشم یک احساس طبیعی است که همه انسان ها در مواجه با ناکامی و شکست آن را تجربه میکنند، اما رفتار پرخاشگرانه یک مقوله مستقل از احساس خشم است و همه انجام نمیدهند و نباید این دو مقوله باهم اشتباه گرفته شود. در اینجا با وجه مثبتی از خشونت مواجهیم که قرار است علیه خشونت اعمال شود! تا چه حد همسرتان در هنگام تماس جنسی اعمالی را انجام میدهد که به ناراحتی شما منجر شود.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد بهترین روانشناس لطفا به بازدید از وب سایت ما.