اگر شما هم صاحب یک سایت وردپرسی باشید قطعاً یکی از دغدغه‌ها و کارهای وقت‌گیر و مشکل، کار با فایل‌های سایت اعم از آپلود، دانلود و یا ویرایش آن‌ها است. با ما همراه باشید تا در این بخش روشی را به شما یاد بدهیم که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی فایل‌های وب‌سایتتان رو در سیستم خودتان مشاهده کنید و به آسانی فایلی رو آپلود، دانلود و یا ویرایش کنید.

پروتکل FTP چیست؟

واژه FTP مخفف واژه File Transfer Protocol است که به فارسی یعنی پروتکل انتقال فایل. شما با استفاده از این پروتکل می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا فایل‌های مورد نیازتان را از داخل سیستم شخصی‌تان در سرور وب‌سایتتان آپلود یا از آن دانلود کنید.

ابتدا از این پروتکل برای انتقال فایل در داخل شبکه های کوچک نظامی ایجاد شد و بعد از آن با گسترش اینترنت، کم کم این پروتکل در بین صاحبان وبسایت ها رواج پیدا کرد و پس نیاز بود تا امنیت این پروتکل همگام با پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا کند. به همین دلیل نیز از ابتدای اختراع این پروتکل انتقال فایل، به‌روزرسانی های زیادی برای آن ارائه شده است.

امنیت انتقال فایل در پروتکل FTP

خوب است بدانید امنیت در پروتکل FTP شاید در حد صفر است! یعنی این پروتکل فایل‌های شما را در شبکه بدون هیچ‌گونه رمزنگاری منتقل می کند، یعنی اگر هکر یا شخص دیگری بتواند وارد شبکه شما شود به راحتی هر چه تمام تر می‌تواند مسیر انتقال فایل این پروتکل را شنود کند.

همان‌طور که در بالا گفته شد پروتکل FTP طی این سالیان دستخوش به‌روزرسانی های مختلفی شده است یکی از این به‌روزرسانی‌ها، ایجاد شدن نسخه های امن FTP یعنی FTPS و SFTP بود. این دو پروتکل دقیقاً کاری مشابه با FTP انجام می‌دهند با این تفاوت که این بار تمام مراحل انتقال فایل به‌صورت رمزنگاری شده است و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند حتی در صورت اینکه به فایل ها دسترسی پیدا کند، آن‌ها را مشاهده کند.

نحوه استفاده از پروتکل FTP

خب احتمالاً شما هم به فکر استفاده از این پروتکل انتقال فایل افتاده‌اید! پس با ما همراه باشید تا روش های استفاده از این پروتکل FTP را به شما آموزش دهیم. سرویس میزبانی دانلود پر سرعت یا هاست دانلود می تواند با تطابق سریع و با کیفیت، سرعت دانلود شما را از طریق این پروتکل افزایش دهد.

استفاده از محیط‌های گرافیکی نرم‌افزارها

یکی از بهترین و آسان ترین روش های استفاده از پروتکل FTP ، استفاده از نرم‌افزار هایی است که در این زمینه تولید شده است.

نرم‌افزار هایی مانند :

  • Filezilla
  • ulletProof FTP
  • WS FTP Professional
  • FTP Explorer
  • Smart FTP
  • CuteFTP

یکی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزارها این است که به راحتی و با قابلیت DRAG & DROP می‌توانید فایل ها را بین سرور و سیستم شخصی‌تان جا بجا کنید.

استفاده از محیط مرورگر ها

در این روش شما کافی است که آدرس FTP سرور خود را که باید از سرویس دهنده سرور خود دریافت کنید را در مرورگر خود وارد کنید و پس از وارد کردن نام کاربری و پسورد مورد نظر ، فایل های موجود در سرور برای شما لیست می شود.

یک نکته مهم باید در اینجا یادآوری بشویم که ، در این روش شما متاسفانه نمی توانید هیچ فایلی را دانلود یا آپلود کنید. فقط می توانید در بین لیست فایل های خود جستجو نمایید.

البته استفاده از این روش را به دلیل پایین بود ضریب امنیت آن اصلا توصیه نمی کنیم.

استفاده از خط فرمان سیستم عامل

چه از سیستم عامل ویندوز و چه از سیستم عامل های لینوکسی استفاده کنید به راحتی می تواند با استفاده از خط فرمان ویندوز یعنی CMD و یا TERMINAL لینوکس ، به سرور FTP متصل شوید و کارهای مورد نظرتان را انجام دهید. مزیت این روش این است که می تواند از دستورات پیشرفته خط فرمان نیز استفاده کنید.